Fransk mat

Fransk mat. Det skulle man väl kunna sammanfatta med skaldjur, kött, ost, baguette och vin. Det trodde i alla fall jag innan jag kom hit, att de äter något man skulle kunna kalla LCHF, alltså ganska lite kolhydrater och mycket protein. Men under mina tre månader här har jag insett att det är nog inte riktigt hela sanningen. Under första veckorna pratade jag med en del tjejer som precis som jag trodde att de kanske fick i sig för lite protein, för att allt de åt var kolhydrater.
Efter vad jag har hört skulle man nog kunna dela in fransoserna i tre olika grupper, som jag inte riktigt kan bedömma storleken på. Vi har de amerikaniserade, som i princip bara äter snabbmat och halvfabrikat, de "riktiga" franska, som käkar gåslever och sniglar, och sen har vi de som äter vad jag kallar "fransk vardagsmat", dit tillhör min familj, de äter förvisso, ost, baguette och yoghurt (detta är faktiskt ansett som efterrätt i Franklan) till efterrätt, men huvudrätten består oftast av något kolhydratskälla, potatis, ris, pasta, med en liten tillsats i form av protein och fett. Och det allra roligaste med "kolhydratskällan" är att den äts oftast som den är, alternativt med riven ost eller parmesan. För mig som svensk är detta otroligt främmande. Jag menar, riset tar jag ju bara för att det smakar så bra med såsen, skippas såsen så skippar jag helst riset också, för helt ärligt; det är ju inte gott. Fast här i Frankrike (ja, jag talar ju i och för sig bara för min familj och några få andra) äter man först lite förrätt, som består av soppa eller en skinkbit (?). Efter det blir det en liten köttbit. Sen lite (eg. mycket) pasta, eller ris, potatis, bulgur etc. med parmesan. Därefter sallad, följt av ost och baguette. Och slutligen kan man också ha någon kaka eller fruktsallad om det är helg.
Som ni kanske förstår fick jag idag min första insikt om vad jag faktiskt saknar med Sverige (jag räknar inte familj och vänner som något jag saknar MED Sverige, för jag skulle ju sakna dem om de befann sig någon annanstans också). Jag saknar svensk husmanskost, eller i alla fall svensk matkultur. För hur förfinad och gourméig (jag vet att detta ord inte existerar, än har jag inte tappat språket) fransk mat än är, så är det okej när man äter det under en semester eller liknande, i längden är det inte riktigt min grej. Jag menar hur knäppt ÄR det egentligen inte att äta sniglar???? Och sen är ju inte restaurangmat det man äter till vardags, tänk alla konstiga grejer som serveras på fina restos i Sverige, det är ju inte sånt man äter hemma en tisdagkväll direkt, så är inte heller fallet i Frankrike.
Nu har jag skrivit alldeles för mycket, jag ber om ursäkt till er som orkar läsa.
Bisous!

Kommentarer
Postat av: Mikaela i Frankrike

haha åh vad jag känner igen mig i vad du skriver!! jag saknar också den svenska maten, om 16 dagar :D det är HCHFHS, high carb, hi fat (beror på men mkt ost), high sugar. Men det jag inte gör mig klok på är hur de kan äta så mycket bröd, pasta, potatis, ris, socker, kakor m.m utan att vara överviktiga. För så är det iallafall här i Nantes, det är svårt att hitta någon överviktig. men bra summerat inlägg! :)

Svar: Nej, jag vet! Jag och Elin blev helst stumma när vi såg två (väldigt) överviktiga personer när vi väntade på tåget till London, antog att de var britter och sedan fick höra att de pratade franska. Det var helt allvarligt de första som inte varit smala sen vi kom hit. Helt galet med tanke på vad de äter :P
Gabriella Svensson

2012-12-06 @ 22:43:00
URL: http://livingthefrenchlife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0