Brainoverload

Jag insåg idag på bussen hem hur mycket jag behöver lite semester och komma bort från vardagen. Sen jag kom tillbaka efter jul har min hjärna varit fullproppad med språk och nu kan jag knappt få in mer så behöver tid att låta det smälta lite...
Det som fick mig att inse det här var när jag pratade med den tyska tjejen som går i min klass och bor i min by. Vi pratar engelska med varandra eftersom vi gjorde det i början när vi träffades första gångerna och nu känns det så konstigt att byta språk. I alla fall när jag pratade med henne så berättade jag om en sak som hände för veckan. När jag gick och pratade med Meg insåg jag efter ett tag att jag hade omedvetet bytit över till svenska. Oh crap, I just started speaking Swedish! Hon tyckte det var ganska kul dock. Hon älskar att höra när vi pratar svenska. Wierd. För att ytterligare bevisa att jag blandar ihop och byter språk hur som helst tog jag som exempel när jag pratar ett språk och säger en term eller ett ord på franska och omedvetet byter till att prata franska. När jag gjorde detta råkade jag byta till franska... Och för några veckor sedan när Elin och jag åt middag hemma hos henne sa hon helt plötsligt:
-Gabbi?!
-What?
-Du pratar engelska...
Jag ser detta som positivt för det betyder att jag är bekväm i alla tre språken, men det är lite jobbigt när man svarar folk på fle språk och de tror att man är helt galen...
Nu ska jag inte förvirra er mer med mina förvirrande utsvävningar.

Kommentarer
Postat av: Mikaela i Frankrike

Haha känner igen att ha hjärnan på flera språk ;) Med min tyska kompis Rike pratar jag bara engelska, vi gjorde det första gången vi träffades, och nu känns det som du säger, bara konstigt att byta språk! Värst är det när man pratar svenska, engelska och franska i samma konversation samtidigt! xD

Svar: Ja, ibland när man pratar alla tre språken inom fem minuter blir det fruktansvärt förvirrande...
Gabriella Svensson

2013-03-01 @ 21:54:08
URL: http://livingthefrenchlife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0