Questions 2

Hej! Jag är lite nyfiken på var du "praktiserade" för att kunna få erfarenhet till au pair sökandet! Vet ju att du har lite äldre "barn", men var du då och praktiserade hos de äldre på någon skola eller var du bara på dagis eller lekis? Funderar själv på att bli au pair och har redan två såna där papper (åh har glömt namnet... men du vet där man skriver hur länge man arbetat där mm), men har bara varit på dagis. Funderar dock på om jag skulle vilja arbeta som au pair med äldre barn/tonåringar istället eftersom det nog är lite mindre jobb! Hur gjorde du?

Jag har varit på dagis jag med för massa år sen, men sen har jag också varit tränare för barn från 11 till 15 år under tre års tid. Men vad jag vet är de papperna bara till för att visa att du har erfarenhet inte direkt någon specifik ålderskategori. Mina kompisar hade i princip bara dagiserfarenhet eller passning av yngre barn och trots det så tar de hand om barn mellan 8-11, så jag tror inte att du behöver göra något speciellt för att få äldre barn.

 

Hej! Jag funderar på att åka som au pair och undrar var och hur du pluggar franska... hur man gör med anmälan och sånt? väljer man själv vart man vill plugga osv?

Jag läser franska 6 timmar i veckan (krav för att vara au pair i Frankrike) på en skola i närheten av där jag bor som har klasser speciellt utformade för au pairer. De flesta, om inte alla, språkskolor i Paris och områdena runt har något sådant program. Du får själv fixa vart du vill plugga och fixa inskrivning och betalning, dock så hjälper säkert familjen till med att rekommendera skolor att gå på i närheten och kanske till och med hjälper till med inskrivningen. Angående anmälan så görs det bäst när man kommer ner och kan kolla runt lite. Det är bara att gå till skolan när de har öppet och fråga på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0