Questions

Vad roligt att du bloggar om ditt år i Frankrike. Jag funderar själv på att åka som Au-pair till Frankrike i ett halvår i Januari och undrar om du åker via en organisation eller om du själv hittat en värdfamilj? Hur duktig på franska behöver man vara för att få åka och klara sig i en familj?

Jag tycker absolut att du borde ta chansen att åka som au pair. Jag har åkt med STS, men just till Frankrike är det ganska lätt att åka själv, eftersom man inte behöver visum och tillstånd inom Europa. Vet man med sig att man kan vara lite långsam med att fixa saker och har mycket frågor är en organisation bra. Och när det kommer till franskan skiljer den sig väldigt mycket beroende på vilken familj man hamnar i. Min familj kan engelska relativt bra, och det finns jättemånga halv-franska familjer som vill ha au pairer som pratar exempelvis engelska eller svenska med barnen. Så bristande franska är absolut inget problem, man lär sig snabbt när man är tvungen!

Hej! Vilken organisation åkte du med? Vad ingår i dina uppgifter som au-pair, hur ser en vanlig dag ut ungefär? Det verkar som du har rätt mycket fritid.

Hej, jag åker med STS. Mina uppgifter är att ibland väcka barnen på morgonen och se till att de går till bussen i tid, ibland går jag med till bussen. På eftermiddagen är jag hemma när de kommer hem från skolan, och ser till att de får mat och sköter sig fram tills föräldrarna kommer hem. Eftersom de är så stora "sköter" de sig själva och jag behöver inte direkt städa efter dem eller säga till dem att göra läxor och så. Så dagarna har jag för mig själv och då går jag några timmar i skolan och sen gör jag vad jag vill.

Hur gamla är barnen som du har? Tycker du att det är enklare att ta hand om äldre barn än små barn?

Barnen jag tar hand om är 12 och 14 år, så de är ganska "gamla". Det finns för- och nackdelar med olika åldrar. Jag föredrar att ha lite äldre barn för att jag inte har så jättemycket erfarenhet av små barn och sen är inte jag särskilt överdrivet förtjust i att leka konstant. Så jag tycker det är rätt skönt att de kan sysselsätta sig själva. Små barn däremot är lättare att "kontrollera", för de är beroende av folk som tar hand om dem. När man är 13-14 år så kan man välja att strunta i det som folk säger till en. Det kan man självklart när man är 5 också, men det är på ett helt annat sätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0