Panthéon

Lite efter lunch möttes Sarah, Elin och jag upp i La Defense för att ta oss mot Jardin de Louxembourg och vidare mot Panthéon, en stor basilika (kyrka) där flera gamla kändisar ligger begravda bl.a. Voltaire, Rousseau, Victor Hugo och makarna Curie. Dock kom inte Sarah ihåg var man gick ner i gravkrypta och vi tänkte att det var nog stängt ändå och kollade bara runt inne i kyrkan, som självklart är gratis för alla EU-medborgare under 26. En cool grej inne i kyrkan är en pendel som hänger i mitten som fungerar som en klocka. Den svänger nämligen till jordens gungningar eller nåt i den stilen. 
Efter att ha varit lite kulturella (vi har bestämt att vi mpste ta tag lite i kulturen om vi ska hinna med alla måsten innan vi åker hem!) så gav vi oss ut i det kalla snövädret för att ta oss till kyrkan där det bjöds på tacos! Eller vi betalade ju självklart för det...
Dock så var alla så glada över att få lite hederlig, svenk mat (?) att jag bara fick en omgång. Men sånt är livet ibland!
Nu ska jag göra färdigt min läxa och be för att bussarna går som de ska i morgon (1 cm snö = KAOS!).
Jag testar funktioner på kameran och Elin visar upp sin underbart fina (fula?) apa som jag inte brytt mig om att fokusera på...
Upp i taket ska man ALDRIG glömma att titta i gamla sevärdheter; det är oftast det finaste!
Den stora pendeln i mitten. Den som har bra syn kan se att vi var i kyrkan vid tvåtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0