Maknad och katten

Igår var vi som tidigare nämnt inne i Paris med skolan för en liten exkursion till två olika marknader. En "chic" och en "vanlig". Ganska stor prisskillnad var det mellan de två, och även en del andra saker. Väderrapporterna hade förutspått regn hela dagen, men när vi kom till första marknaden sken solen. Marknaden var marché de Belleville, som man ligger i det multikulturella området Belleville i nordöstra Paris. Detta var alltså den "vanliga" marknaden och de hade allt som man brukar se på en marknad, frukt och grönsaker, fisk och kött, korv och ost och lite småplock. Det var ett väldigt liv bland stånden. Folk skrev hit och dit på massa olika språk och jag fattade knappt hälften (trots att det mesta förmodligen var franska...).
Efter en dryg halvtimme tog vi oss mot Châtelet för att åka vidare mot Saint Michel varifrån vi gick till Place Maubert. På vägen fick vi en liten guidning till två kyrkor plus lite historia, intressant! Place Maubert är en liten marknadsplats som ligger i 5:e arrondissemanget, dvs. ett superchict område och därmed mindre liv och skrik och högre priser. När vi stod vid Maubert och smakade olika ostar som lärarna hade köpt så började det ösregna, så det blev upp med både luva och paraply, men det räckte knappt så jag och en tysk tjej från min klass gick till Starbucks och tog en kaffe. De lyckades nästan med mitt namn denna gången, jag fick två l (inte särskilt ofta det händer av någon anledning) MEN hon satte en circumflex över a:et. Gâbriella, det hade väl varit lite orginellt. Efter en timme på Starbucks åkte vi tillbaka mot St Germain och därifrån fick jag ta bussen till Marly och sedan gå hem därifrån, i regnet... Fast det mest droppade då så regnälskare som jag är så gjorde inte det så mycket.
Idag sov jag länge innan jag tittade lite på The Voice och tog en dusch innan jag började förbereda maten och hämta barnen. Eftersom tågen har bestämt sig för att strejka idag också så orkade jag inte åka in till Paris. Dessutom så ösregnar det också. Så istället har jag skypat med mormor en halvtimme och sen när jag inte hade något och göra så roade jag mig med att ta lite bilder på Bijou. Försökte få honom att titta på mig, men hur mycket jag än drog i honom så vägrade han och fortsatte bara sova (jag vet, är inte alltid jättesnäll mot katten).
Nu ska jag försöka börja på skrivuppgiften jag har till fredag. Tudels!
Påväg till marknad nr två passerade vi Notre-Dame
Tydligen ska detta vara Paris äldsta träd. Man hittar det om man går söder ut från Notre Dame mot St Michel
Dagens väder...
Bijou, detta är vad han gör ca 20 timmar om dygnet. Ganska ofta på mitt tangentbord eller i mitt knä...
Jag vägrar öppna ögonen...
Lämna mig ifred!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0