Jul, jul, strålande jul!

Julsäsongen börjar i Paris denna veckan, och jag kan nog inte vara gladare. Jag älskar julen, allt vackert pynt och speciellt ljusen. För en veckan sedan invigdes Galerie Lafayettes julskyltning (som jag funderar på att kolla in idag på min lediga eftermiddag), nästa vecka tänder man julbelysningen på Champs Elysées och på fredag startar första julmarknaden och även den första isrinken. För de som ska till Paris, bor i Paris eller bara är allmänt intresserade kommer här en liten lista över julmarknader och isrinkar i Paris, som jag allihop planerar att försöka besöka.
 
Marknader:
 
Champs Elysées julmarknad - 16 november till 7 januari 11.00-23.00. Sträcker sig från Place de la Concorde ända till början till Champs Elysées metrostation Champs Elysées Clemenceau, där man hittar det stora pariserhjulet.
La Defense julmarknad - 21 november till 29 december 11.00-20.00. Den största julmarknaden i Paris med inte mindre än 350 stugor. Ska vara mycket fint på kvällen då de tänder alla ljus.
Montparnasse julmarknad - 5 till 30 december. En mindre julmarknad vid tour de Montparnasse.
Jultomtens by i Saint Germain des Près - 6 december till 2 januari. Den minsta och mest utsmyckade av alla julmarknader. Ligger vid metrostation Saint Germain.
Montmartre julmarknad - 6 december till 6 januari 9.00-20.00. Uppe på kullen bakom Sacre Cœur. 
Trocadero julmarknad - 13 december till 6 januari 11.00-20.00. Stor julmarknad med utsikt över Eiffeltornet.
Notre Dame julmarknad - 15 till 23 december 10.00-20.00. Julmarknad vid Notre Dame.
 
Isrinkar:
 
Hôtel de ville - 18 december till 3 mars, i veckor 12.00-22.00, på helger 9.00-22.00. Som vanligt finns det två stora rinkar där åkningen är gratis med egna skridskor och det kostar 5 € att hyra.
Trocadero - 15 december till 31 januari. Ligger vid Trocadero julmarknad och även här är det gratis att åka och finns skridskor att hyra.
Eiffeltornet - 12 december till 31 januari. Rinken ligger på första våningen i tornet och det är gratis, dock kostar det att hyra skridskor, om man går upp i tornet.
Champs Elysées - 16 november till 6 januari. Vid julmarknaden hittar man också en stor isrink.
Grand Palais - 13 december till 6 januari. Mitt inne i Grand Palais kommer man i år att hitta den största isrinken som någonsin funnits i Frankrike.
 
Det här är bara de största och mest kända som nämns ovan, sedan finns det många små marknader både i Paris och i förorterna som är värda att kolla in.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Vilken koll du har! Jag har knappt hunnit tänka på att det snart är jul, haha! Tack så mycket för tipsen, jag ska sno några av dem ;)

2012-11-14 @ 21:34:20
URL: http://linneaifrankrike.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0