Besök

Mamma och pappa anlände i Paris i torsdags runt tvåtiden och då mötte jag upp dem vid operan och vi tog metron tillsammans till deras hotel i 18e. Efter incheckning och avlämnande av väskor gick vi till ett litet brasserie för att äta lunch (bara en kaffe för mig då jag redan ätit). Sedan var jag tvungen att åka hem för att jobba lite. På fredagen åkte jag till skolan för lektion mellan 9-11.30 och efter det tog jag RER:n in till Paris och mötte sedan upp mamma och pappa, som hade börjat dagen med en turisttur upp till Montmartre och Sacre-Cœur, vid hotellet innan vi åt lite mat och åkte ner mot Opéra Garnier. Efter ett besök där kollade vi in en liten runda på Printemps innan jag åkte hem för en stund.
På fredagkvällen åkte jag in till Paris igen och mötte upp mamma och pappa på restaurangen efter att de ätit och då gick vi vidare till en bar som låg precis vid vårt hotell. Efter en timme där gick vi hem och la oss. På lördagmorgonen gick vi upp relativt tidigt för att komma iväg i god tid för att åka till Versailles och kolla in slottet. Det tog bara knappa 10 minuter att köpa biljetterna, men sedan fick vi stå i kö i nästan en timme med alla andra turister för att komma in, men det är helt klart värt det. Efter några timmar där åkte vi tillbaka till Paris där vi kollade runt lite i affärer innan vi begav oss tillbaka till hotellet för att vila lite. Vi stannade på hotellet till lite efter nio (vi ville se inledningen på ESC) för att sedan gå och äta middag på ett superbra steakhouse mitt emot Moulin Rouge. Buffalo Grill tror jag det heter, det var mormor och morfar som rekommenderade det. Efter maten gick vi tillbaka till hotellet och kollade färdigt ESC innan vi la oss.
På söndagen hade vi tänkt gå på Musée D'Orsay, men när vi kom dit var kön så lång att det inte var någon mening att ens ställa sig i den, då vi hade lite begränsat med tid. Istället strosade vi bort till Louvren och åkte sedan upp till Champs Elysées och kollade lite i affärer. Pappa fick bl.a. med sig en kaffekopp från PSG-butiken (PSG vann för övrigt franska ligan i lördags så hela Champan var klädd med PSG-fanor). Sen åkte vi tillbaka upp till Pigalle-området och åt lite lunch innan vi gick till hotellet för att vänta på taxin till flygplatsen. 
I fredags utanför Opéra Garnier
Och inne i Operan
Deras hotell (eller vårt kanske man ska säga, jag sov ju där två av tre nätter) låg bara någon minut från Moulin Rouge
På lördagen spenderade vi hela förmiddagen i Versailles
Det är minst sagt imponerande...
Salle de Glace
Drottningens enkla boning...
Mamma och jag i parken utanför slottet
Vi hann med att strosa runt i parken ett tag också innan vi tog oss tillbaka till Paris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0