Musée du Louvre

Dagen idag börjades tidigare än jag egentligen hade önskat, men vi ville komma iväg tidigt för att slippa för mycket folk när vi gick på Louvren. Elin och jag möttes upp och klockan 10 gick vi av metron och gick mot glaspyramiden. Nog för att det finns mycket fina grejer där, men det är alldeles för stort för att en människa som jag (inte kulturell det vill säga) ska orka gå mer än typ en vinge och sen så är de verk som finns där inte riktigt min smak. Föredrar helt klart Musée d'Orsay som är mindre och fokuserar på impressionism och expressionism som är mer i min smak. Sen ska vi ju inte prata om Mona Lisa, typ ett skämt! Jag insåg precis att jag egentligen inte tittade ordentligt på henne, tog bara ett kort och gick vidare. Tycker bara att den är överskattad, liten och inte särskilt fin.
Efter besöket gick vi mot Saint Michel och mot restaurangen. som känns som mitt hak nu för det var tredje gången jag var där, för att äta lunch. Supergod menu för 10€ med gratis glas vin? Finns inte riktigt något att klaga på där.
Sen strosade vi lite på Champs Elysées innan vi åkte hem.
Väl hemma så gick jag ut och gick i skogen, fast på ett annat håll än var jag gått förut. Inte en så bra idé visade det sig. På många ställen var det lerigt och äckligt och man kunde knappt ta sig fram. Och på grund av att det varit så tråkigt väder idag blev det mörkt mycket tidigare än det blivit innan i veckan. Så rätt var det var var jag mitt inne i skogen och försökte ta mig fram i lersörjan (mina skor är nu bruna istället för lila) och det började bli mörkt. Tack och lov för GPS i mobilen! Som om det inte var jobbigt nog så började jag höra massa höga fågelljud som jag antar var fasan, för det ska tydligen finnas många sånna i skogen. Fast allting gick bra, när jag väl kom upp på en stig som jag inte sjönk ner 2 dm i, så sprang jag raka vägen hem. 
Här är hon, Mona Lisa, eller som hon heter på franska: La Joconde!
Här ser ni hur stor plats Mona Lisa får...
Och den här tavlan tar upp väggen mitt emot. Tror att ni kan se storleksskillnaden?!
Mitt favoritrum! Typ Napoleons våning tror jag
Sämsta bildkvaliteten, men även detta det jag tror är Napoleons våning.
DEt sista vi orkade med på Louvren var att kolla in lite sarkofagen och en mumie!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0