Crêpefredag

För att fira att det var fredag och vi dessutom bara var två hemma (flickan är hos en kompis) så gjorde jag crêpes! Och alla som säger att det är som pannkakor, nej det är inte samma sak. Crêpe har liiiite annorlunda recept och när jag gör dom så brukar de bli lite tjockare än pannkakor, fast det beror kanske på mig och inte smeten? I alla fall var det jättegott. Killen drog fram alla sorters tillbehör: skinka, sylt, crème de marron (kastanjekräm, otroligt söt, kletig gojja) och socker. Jag körde med min favorit socker och kanel. det jag tycker lite bättre om med crêpen är att de oftast inte är lika söta och man därför kan äta dem även med ost och skinka eller andra matiga tillbehör.
Om ni känner för att lyxa till med lite crêpe i helgen kan ni få receptet jag använde:
 
250 gram mjöl (4-5 dl)
4 ägg
5 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
En nypa salt
50 gram smält smör
Alt. smaksättning (apelsinskal, rom etc.)
 
Blanda ägg och mjöl i en bunke. Tillsätt sedan vaniljsocker, salt och smör och blanda. Lägg sedan, lite om lite, till mjölken under vispning. Vispa tills det inte är några klumpar kvar. (Smeten ska vara lättflytande så oftast får jag ta i en del extra mjölk.) Stek i en varm stekpanna. Fick lära mig i skolan att om det blir så luftbubblor i crêpesen vid gräddning är smeten bra!
 
 
À plus!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0