Vardag

Måndag och tisdag har jag bara varit hemma med barnen, men igår eftermiddag åkte jag in till Paris på eftermiddagen och fikade med en kompis i Marais. Vi tog varsin Tarte au citron meringué (citronpaj med maräng uppepå) en av mina absoluta favorit patisserier och varsin kaffe och satt och pratade i någon timme. Sedan drog hon sig vidare för att träffa upp en annan kompis för middag och jag gick och kollade lite i affärer innan jag drog mig hemåt. På metron hjälpte jag några turister hur de lättast skulle ta sig till Eiffeltornet och så frågade de lite om varför jag var i Paris osv. och sen så sa hon att jag hade väldigt bra engelska, vilket är rätt kul då jag tycker att min engelska (och svenska för den delen) har försämrats något förfärligt mycket sen jag kom hit. Även om jag har pratat en del engelska med Meg så blir det svårt att hålla uppe nivån när det är franskan som är prio ett. Ibland pratar jag med fransk meningsbyggnad på engelska eller svenska och låter som en invandrare, vilket kan kännas lite skumt då jag har svenska som modersmål och är helt flytande i engelska... Det är väl problemet med språk, du måste använda dem om du ska behålla din nivå. Får väl se till att titta på franska filmer och läsa på franska när jag kommer hem, så att jag inte glömmer allt jag lärt mig under denna tiden!

Kommentarer
Postat av: Mikaela, tidigare Au Pair i Frankrike

Jag känner samma sak, jag är rädd att jag ska tappa all franska som jag lärt mig. Har också bunkrat upp med massa böcker men ändå, jag tror den kommer sitta dock vara lite ringrostig nästa gång :)

Svar: Ja, man får väl ta regelbundna visiter i Frankrike för att inte tappa allt! ;)
Gabriella Svensson

2013-07-05 @ 12:02:42
URL: http://livingthefrenchlife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0