Le week-end

Igår låg jag kvar i sängen och softade ett tag (typ till lunch) innan jag duschade, fixade mig och åkte in till Paris för att träffa Elin och Meg. Vi möttes vid Concorde och gick till Orangerie, ett museum som ligger i kanten av Tuillerie. Där inne finns näckrosmålningar av Monet, och massa andra tavlor från Matisse, Cézanne, Renoir och några andra. Eftersom vi är Eu-medborgare och under 26 så gick vi in gratis (älskar det med Paris). Sedan gick vi genom parken bort till Louvren. Eftersom det varit jättefint väder denna helgen, bara några grader men strålande solsken, har väldigt mycket folk varit ute och rört på sig i stan. Så i jakt på något att äta åkte vi mot Champan för att äta på Brioche dorée, men som tidigare nämnt var alla parisare på stan så det fanns inga platser någonstans, men tillslut gick vi in på Quick (franska McDonald's) och hittade platser. Namnet är lite vilseledande, för det tog typ 30 minuter för oss att få vår mat, trots att det inte var särskilt mycket folk i kön, fast det smakade helt okej och efter en-två timmars prat på Quick så skiljdes vi åt för att ta oss hem.
Jag skulle möta upp några tjejer för att fira en födelsedag vid St Paul vid åtta, men jag lyckades inte komma hem med tåget förrän lite efter sju, så jag fick stressa hem, byta om, packa grejer och skynda mig tillbaka till tåget, men jag hann! Kvart i nio hittade jag till restaurangen de valt (Le Favorite, bra mat, sämre service, ganska dyrt)  och beställde in en jättegod baconburgare (nyttig helg!) och lite vin. Lite innan elva gick vi vidare mot en bar där vi stannade en liten stund innan vi åkte mot Palais Maillot (så nu har jag varit där två veckor i rad). Vi fick gå före i ledet när vi kom dit, men vi blev tvungna att betala och vi var inte på humör för att betala 20 € inträde, så vi bestämde för att gå och försöka någon annanstan. Fast när vi går ut, så är det någon snubbe som jobbar på klubben som säger till vakterna att vi ska gå in på andra sidan, alltså slippa inträdet. Whohoo! Vi hade kul och dansade fram tills lite innan fyra då vi gick ut för att ta nattbussen hem. Dock visade det sig att den gick 10 i fyra, så sakterliga gick vi upp mot triumfbågen för att ta nästa buss där 45 minuter senare. Vid 4.40-tiden hoppade vi på bussen och en timme senare var vi hemma hos Madde i St Germain, och ytterligare en timme senare somnade vi. Vi gick inte upp förrän runt halv tolv då vi gjorde oss i ordning och drog in till Paris igen. Där letade vi runt ett tag innan vi satte oss på en restaurang (utomhus i solen!) och åt lunch. När vi ätit upp gick vi mot Champs Elysées där vi kollade lite i affärer innan vi drog åt oss olika håll. Klockan fem var jag hemma och har sen dess bara ätit med familjen och chillat på mitt rum.
Nu ska jag göra klart min läxa till imorgon och sen ska jag sova gott!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0