St Germain by night

Dagen igår spenderades med Elin i Paris, kring Saint Michel vid La Sorbonne. Där köpte vi lite lunch och satte oss i Jardin de Luxembourg, innan vi tog oss hem.
Parken
Igår kväll åkte jag med en tysk au pair från min by in till Saint-Germain-en-Laye efter jobbet för att träffa ett gäng andra au pairer. Vi satt först på ett fik/restaurang en stund innan vi gick och kollade in en brittisk pub och sen en irländsk. Efter det skulle vi gå ner och titta på Paris innan vi skulle hem, klockan var kring 12. Där vid "utsiktsplatsen" var det ett gäng franska ungdomar som drack lite vin och spelade kort, så vi pratade lite med, men rätt var det var trillade en av tjejerna och slog i sitt huvud i marken/stenarna. Först verkade det inte så farligt, men sen började det blöda helt sjukt mycket och vi sa att de var tvungna att ringa efter hjälp. Så efter bara typ två minuter kom polisen dit, men det kunde ju inte direkt hjälpa henne så mycket, men brandkåren (?) var också på väg, så vi gick där ifrån för vi gjorde ingen nytta. Så vi gick till bilen för att köra alla hem och då råkar vi köra in på en enkelriktad väg och självklart var polisen precis bakom oss! Så han frågar vad vi håller på med och föraren säger på halvdan franska att: jag är ledsen, jag ska vända. Och sen var det inte mer med det. Sen kommer vi till byn där en tjej ska hoppa av och då är det en bil som följer efter oss, och allt känns jättekonstigt. Sen säger de att de är poliser och att vi ska gå ut ur bilen och jag fattar ingenting, men sen ser jag att de i bilfönstret har en liten skylt som säger att det är poliser. Marcus dock, som bara såg pistolerna, tänkte: We're gonna die! I alla fall undrade de vad vi gjorde där och bad om att få se körkort och sen var det inte mer med det, så vi fortsatte hemåt, vilket var lättare sagt än gjort. För jag kom hem vid klockan två. På en torsdag.
Idag åkte jag med den samma tyska au pair till Paris, där vi gick till Eiffeltornet och runt i området där. Vi köpte crêpes och kaffe och tog det bara lugnt, vilket var väldigt trevligt. 
La tour Eiffel
En liten sak till bara, jag måste säga att ofta klagar jag på att folk som flyttar utomlands glömmer sina egna språk, men det är sanslöst svårt! Jag använder dagligen tre språk, svenska med mina svenska vänner, engelska med alla andra jag känner och sen franska med alla franska människor och det är så himla svårt att skilja på dem ibland. Rätt vad det är slänger man in ett svenskt ord i franskan eller ett franskt i engelskan, utan att någon egentligen reflekterar över det för man förstår det oftast ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0