Musée d'Orsay

Jag behövde inte jobba eftermiddagen idag, så jag åkte in till Paris för att vara lite kulturell. Jag tog metron till Louvren, men gick inte in där utan fortsatte till musée d'Orsay som ligger på andra sidan Seine. Där finns målningar från impressionisterna och expressionisterna. Tror jag, konst är inte riktigt min grej, men jag spenderade i alla fall lnästan två timmar där. Jag kollade in en tillfallig utställning om impressionism och mode, den var fin. Annars letade jag mest efter Edgar Degas målningar som när jag var där förra året låg på våning 0. I slutet av min vistelse, precis efter att gått ner tre våningar, tittar jag på planlösningen och inser att de har flyttat Degas, Monet, Manet och co. upp till våning fem, men då var jag så trött att jag inte pallade gå upp. Det är ju gratis för mig, så jag kan ju bara gå dit en annan dag och kolla.
På mode-utställningen hade de många citat från kända människor som var kul att läsa. Kommer inte ihåg vilka som sagt dem, men här kommer några: 
-La Parisienne n'est pas à la mode. Elle est la mode. - Parisiskan är inte modern. Hon är modet.
-Sans doute les Parisiennes sont femmes, mais elles sont plus femmes que les autres femmes. - Utan tvekan, parisiskorna är kvinnor, men de är mer kvinnor än andra kvinnor.
Musée d'Orsay ligger i en vacker, föredetta tågstation. Här är den fina klockan på väggen. (Man fick egentligen inte ta bilder, precis när jag kom in tog jag en bild av taket och då kom en man och sa till mig att jag inte fick det)
Museet från en bro över Seine.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0