Min helg

Som ni förmodligen vet var mina föräldrar här under andra delen av förra veckan, då jag var ledig. De landade runt 10.30-tiden på torsdagsförmiddagen, så vid 11 åkte jag mot Paris för att möta dem vid deras hotell. Dock gick det inte så snabbt för dem att ta sig från flygplatsen som vi trott så i den knappa timmen jag väntade på dem gick jag runt lite i området för att fatta var jag var ungefär, och så köpte jag även chokladcroissanter, faktiskt min första croissant i Paris(!). När de hittat till hotellet och lagt ifrån sig alla grejer och jag hunnit äta ett antal svenska godisbitar så gick vi och åt lunch i Saint Michel. Croque Monsieur/Madame blev det för alla tre och ni kommer märka att denna helgen har satsat på att äta så franskt som möjligt, vilket har resulterat i att jag ätit typ tre gånger så mycket som jag brukar. Efter att vi ätit upp och betalat gick vi vidare mot île de la cité med Notre Dame och île St-Louis. 
Päronen utanför Notre Dame (vi gick inte in för: 1. det var sanslöst lång kö, då det var röd dag + höstlov i de flesta länder i Europa, tror jag. 2. vi har varit inne förut)
Efter att vi strosat runt lite i de mysiga kvarteren på île St-Louis gick vi upp mot Hôtel de ville och tog metron till La Defense. Anledningen till att vi åkte till detta stora, ofranska köpcenter är att jag spenderar ganska mycket tid där, plus att det var det enda jag visste med säkerhet var öppet på den röda dagen. Där var, liksom vid Notre Dame, sjukt mycket folk och dessutom mitt i allt var det typ någon som fastnade eller nåt i en rulltrappa. Vi såg bara all räddningspersonal och alla som stod och tittade och dessutom en sko de fiskade upp, hoppas bara att människan inte var kvar i skon.
Vi var också uppe och tittade lite på Grand Arch och utsikten mot Champs Elysée när vi var i La Defense. Jag blev överlycklig av att se, vad jag tror är, hyddorna till julmarknaden. Ska vara den största i Paris med runt 350 olika stånd.
Efter La Defense drog vi oss vidare till Trocadero för att titta på Eiffeltornet när det glittrade. Det var otroligt kallt och regnigt, men superfint ändå.
Trocadero med utsikt över Eiffeltornet.
Eiffeltornet som glittrar.
Och under Eiffeltornet.
Sen gick vi i kylan genom hela Champs de Marche innan vi tog metron hem till hotellet för att vila lite (och äta lite godis) innan vi gick ut och åt. Trerättersmiddag i sann fransk anda. För mig blev det sallad med underbart god varm chevreost till förrätt, moules frites (musslor med pommes) till huvudrätt och crème brulée till efterrätt och självklart drack vi vin till (vi är trots allt i Frankrike). 
När vi ätit åkte jag hem och mina föräldrar gick till sitt hotell.
Från parken i St Germain.
Dag nummer två, fredag, började med att vi möttes upp i Saint-Germain-en-Laye och gick runt och bara myste lite och tittade i affärer. Sedan gick vi och åt galette, crêpe och drack kaffe på ett crêperie. Vid två-tiden tog vi bussen hem till mig i L'Etang-la-Ville, där vi drack kaffe (inte jag) och pratade med min värdmamma i någon timme innan vi tog tåget till Triumfbågen och Champs Elysée.
Vi gick längs hela gatan ner till Grand Palais, Pont Alexandre och Place de la Concorde. Därifrån tog vi metorn till hotellet.
Pont Alexandre, den vackraste bron i Paris.
Till middag den kvällen blev det... sniglar för första gången! Det smakade bra, men inget speciellt, och till huvudrätt blev det bœuf bourgignon med pommes och vin till. Sedan gick vi hem till hotellet och gick och la oss.
Panthéon
Jardin de Louxembourg
På lördagen började vi med att gå till Panthéon och Jardin de Louxembourg, där det var massa människor som sprang och även flera gäng som körde Qi Gong, som låg nära hotellet. På väg mot en metro hittade vi även massa andra fina byggnade och fontäner som vi inte vet vad det är.
Nån fontän i Saint-Germain-des-Près.
När vi väl kom till en metro åkte vi upp till Pigalle och Montmartre. 
Vi började vid "kärleksväggen" eller vad den kan heta, en vägg där det står jag älskar dig på en massa olika språk. Sedan gick vi upp till Sacre Cœur.
Sacre Cœur bakifrån.
Efter lite strosande och inköp av macarons på ett av mina favoritställen, blev det lunch. Trerätters of course, soppa, lasagne och glass + några macarons gjorde att jag mådde lätt illa när vi åkte hemåt hotellet igen. Anledningen till att vi åkte tillbaka till hotellet redan efter lunch var att vi skulle ut till Parc des Princes och kolla på Zlatan och PSG spela mot St Etienne. Så vi mötte upp Elin som skulle följa med och tog metron. Vi hade inte riktigt koll på hur vi skulle komma dit, men vi behövde inte oroa oss för på samma tåg satt flera andra människor i PSG-kläder så vi följde bara efter dem. Det var ett himla liv på fransoserna under matchen och om ni vet hur det gick i matchen så kanske ni förstår varför. Zlatan blev utvisad och de förlorade sin första cupmatch för säsongen,  men det var en upplevelse för oss ändå.
Här satt vi bland alla hetsiga fransmän, och faktiskt bland ett gäng svenskar.
Efter matchen gick vi, och typ några tiotals tusen andra människor till metron för att åka hem. Det tog ett tag, men gick ganska smidigt faktiskt och vi råkade inte ut för några hulliganer heller. Senare på kvällen gick vi ut och åt fondue, vilket var gott, men inte alls lika gott som det brukar vara i Sverige och efter maten gick Elin och jag till metron för att åka hem till henne. På vägen från stationen hem till Elin mötte vi en liten igelkott som vi försökte rädda från att bli påkörd, men varje gång vi gick nära den för att leda den i rätt riktning blev den bara rädd och stannade.
Le petit hérisson
På söndagen möttes vi upp lite innan lunch i Marais för att strosa runt lite, äta crêpe vid Centre Pompidou (som vanligt) och käka falafel. Senare, när Elin åkt hem för hon frös, gick vi till Louvren och Parc des Tuileries och myste lite i solen innan vi åkte till hotellet och sa hej då. 
Nu sitter jag och är dunderförskyld, men det gör inget när jag har haft en så underbar helg, med min älskade familj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0