Julmys

Igår åkte jag lite efter lunch mot La Defense med Ninna för att möta upp Elin för att ta oss till svenska kyrkan, dock blev det en olycka på Elins tåglinje, så vi fick åka före. I kyrkan var det julmys som gällde, med glögg, pepparkaksbak/dekoration, marsipanfigurs- och julkortstillverkning mm. och till fika/lunch blev det risgrynsgröt och ostmacka. Jag är inte särskilt förtjust i varken risgrynsgröt eller mackor, men det var riktigt gott faktiskt och sen var det kul att pyssla lite. Många andra au pairer pysslar ju nästan varje vecka med sina barn, men eftersom jag har ganska stora barn och dessutom inte jobbar onsdagar var det här första sen jag kom hit. 
När vi skulle åka hem, missade vi som vanligt tåget med 1 minut. Men det kan ha varit ödet, för när vi står och väntar på nästa tåg ser vi en tjej gå förbi som vi pratat med i kyrkan och då tänker vi att hon bor nog på någon av de tidiga stoppen. Vi går fram (Ninna kom bakifrån och skrämde halvt livet av henne) och började prata och det visar sig att hon bor i Ninnas by. Helt knäppt att de inte sett varandra då de båda är ute och tränar hela tiden, eller att vi sett henne på tåget nån gång. Lite kul faktiskt att man upptäcker sådana saker efter tre månader.
Idag var det skola igen och det gick helt okej, förutom det lilla testet vi hade på konjunktiv. Jag tror jag kanske hann hälften och jag tror att typ hälften av det var fel. Så går det när man försöker lära sig saker när man är trött, man glömmer det direkt. Efter skolan åkte jag hem och åt lite lunch och tittade på Skavlan och Robins och även lite Cityakuten, som hade ett julavsnitt, på franska. Ska nog försöka titta lite mer på TV, kan vara bra att höra lite mer franska.
Nu ska jag göra lite läxa och sen ska jag försöka sova tidigt, för jag har fortfarande inte återhämtat mig riktigt efter helgen. À demain!

Kommentarer
Postat av: Emma

Vilken skola går du på? Är den bra? :) och vilka verb hade ni prov på? :)

Svar: Jag går på La CLEF i St-Germain-en-Laye och jag är väldigt nöjd. Eftersom jag typ är den enda som inte gjort konjunktiv innan och dessutom var sjuk veckan innan så gick provet superdåligt. Tror det var: aller, avoir, être, tenor, pouvoir, faire, dire och nån till vi hade test på, i alla sex former :)
Gabriella Svensson

2012-11-20 @ 18:05:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0