Jul i Sverige. Typ...

I tre timmar hjälpte jag till på julbasaren idag med att servera massa, massa glögg, korv, ärtsoppa och köttbullespett. På svenska, franska och lite engelska. Det var nog det mest förvirrande, att man inte visste vilket språk man skulle prata med alla människor. Jag råkade säga hej till en fransk man, så han började lite på engelska innan han frågade, på franska, om jag pratade franska. När mitt skift var slut, fick jag lite gratis mat som tack för hjälpen och innan jag gick från kyrkan köpte jag ett glas glögg, som var väldigt gott, en flaska julmust, en burk pepparkakor och lite godis. Åt precis två pepparkakor och gud vad gott det var!
Efter kyrkan tog jag metron till Opéra med tanken att gå mot Place Vendome, men jag gick på fel gata så jag kom in på Grande Boulevard istället, men eftersom jag aldrig varit där så gick jag längs nästan hela gatan, som är ganska lång, innan jag tog metron tillbaka till Opéra och tog rätt väg. När man gick förbi operan kunde man höra någon konsert som pågick, jag hörde en snutt på Someone Like You och Hallelujah. När jag skulle ta mig hem gick jag ner till Concorde och jesus vad mycket folk det var där, det var liksom kö ner till metrostationen. Till slut kom jag ner och hem och väl hemma visade det sig att de skulle ha gäster över, så nu springer det runt 5 skrikande ungar i huset och jag är svintrött och vill bara sova. Tyvärr har jag inga öronproppar, men jag har ett par väldigt effektiva hörlurar som kanske kan klara jobbet. Vi hoppas på det!
I morgon ska Elin och jag träffa upp en tjej som jag läste franska med i högstadiet som flyttade ner förra helgen. Vi hade tänkt åka till julmarknaden i Montparnasse, äta lunch och sen titta på Anna Karerina på bio. Låter som en bra dag enligt mig. 
Opéra Garnier
Nu ska jag kolla dagens avsnitt av julkalendern innan jag lägger mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0